Een visuele gids voor menselijke emotie

visual guide to human emotion

Ondanks de grote culturele verschillen die onze planeet kent, is het DNA van alle mensen voor 99,9% identiek.

Onze emoties zijn een van de belangrijkste typische kenmerken die alle mensen delen. Die vele emoties met elkaar verbinden is geen eenvoudige taak. Maar met deze briljante visualisatie is het Junto Institute daar prima in geslaagd.

Deze cirkelvormige visualisatie is de recentste poging om het gigantische assortiment aan emoties op een logische manier te ordenen.

Een classificatie van menselijke emoties

We hebben al heel wat bijgeleerd sinds William James vier basisemoties voorstelde: angst, verdriet, liefde en woede. Niettemin vormen deze emoties nog altijd de kern van de huidige schema’s.

Bovenstaand wiel telt zes basisemoties:

  1. Angst
  2. Woede
  3. Droefheid
  4. Verrassing
  5. Vreugde
  6. Liefde

Van deze zes emoties kunnen meer genuanceerde beschrijvingen worden afgeleid. Zo is jaloezie een onderdeel van woede, en ontzag een onderdeel van verrassing. In totaal bevat dit emotiewiel 102 emoties van de tweede en derde graad.

Het gevoelswiel opnieuw uitvinden

plutchik emotion wheel

Het in kaart brengen van menselijke emoties op een wiel werd in de jaren 1980 behoorlijk populair. Sindsdien heeft het zich voortdurend ontwikkeld.

Een van deze originele ontwerpen is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Robert Plutchik, die acht primaire emoties in kaart bracht: woede, angst, droefheid, afschuw, verrassing, hoop, vertrouwen en vreugde. Volgens hem waren deze emoties met ‘hoge overlevingswaarde’ de belangrijkste om onze voorouders in leven te houden.

Een ander ontwerp is dat van auteur Dr. Gloria Willcox. Haar versie van het emotiewiel leidde tot tientallen gelijkaardige ontwerpen naarmate mensen het concept probeerden te verbeteren.

Verdere verkenning

willcox feelings wheel

Hoe meer we menselijke emotie onderzoeken, hoe genuanceerder ons begrip ervan wordt met betrekking tot hoe we reageren op de ons omringende wereld.

Onderzoekers aan de universiteit van Berkeley gebruikten 2185 korte videoclips om emoties te ontlokken bij deelnemers aan het onderzoek. Die deelnemers categoriseerden de video’s aan de hand van 27 dimensies van zelfverklaarde emotionele ervaringen. De resultaten werden gegoten in een ongelooflijk interactieve visualisatie. Interessant is dat sommige videoclips diverse responsen opwekten, terwijl andere clips een bijna unanieme respons opwekten.

Hier zijn enkele voorbeelden van video’s en de verdeling van de responsen:

reported emotional reaction to video clips

De datavisualisatie plaats deze soorten video’s bijeen en geeft ons een uniek inzicht in hoe mensen reageren op bepaalde soorten stimulansen.

Net zoals emotie zelf is onze drang om de wereld rondom ons te begrijpen en te classificeren bijzonder krachtig, en uniek voor mensen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.